Kompleksiteten i sykehus innebærer at informasjon må flyte på tvers av personer, profesjoner, avdelinger og skift. Dette gir mange muligheter for informasjonstap og misforståelser. Helsearbeidere har ulik evne til formidling, men effektiv og korrekt overlevering av pasientinformasjoner er avgjørende for kvalitet og pasientsikkerhet.
Bakenforliggende årsaker til uønskede hendelser kategoriseres i 4 hovedkategorier:
Med innføring av Imatis ønsker vi å standardisere og bedre punkt 2 og 3. Imatis kan formidle viktig informasjon som smitte, risiko for fall, ernæring, trykksår, om pasienten er døv, dement, utagerende, faster med mer, mellom profesjoner, avdelinger og skift. Samt synliggjøre ansvarlig ressurs (riktig kompetanse). Det foregår en rekke pilotprosjekt med innen bruk av imatis, bla innen delir, ernæring og barn som pårørende.
Oversikten som Imatis gir er med på å bidra til at ledere og klinikere får en bedre forståelse av betydningen av at egne avgjørelser påvirker pasientflyten utover egen enhet. Innsikt og forståelse av total pasientflyt i et sykehus er derfor av stor betydning både av kvalitets- og effektivitetshensyn, men også fordi det påvirker pasientsikkerhetsrisikoen direkte.
Tavlene støtter pasientflyt på en svært god måte spesielt knyttet til oversikt i sanntid. Dips sengepostlistene som lenge har vært i bruk oppdateres kun ved vaktskift. Ila vakten noteres det ned både nye pas,hvem har reiset, er i permisjon, målinger, beskjeder, undersøkelser osv. Listene er uoversiktlige, ting som noteres ned deles ikke og informasjon kan lett forveksles mellom pasienter. Dette kan få store følger mtp pasientsikkerhet. Slike lister kommer lett på avveie og personvern er kritisk.
Sykehuset har gjennom en helhetlig tilnærming redusert uønskede hendelser relatert til legemiddelhåndtering vesentlig. Samtidig har sykehuset innført en tryggere legemiddelprosess hvor pasienten er med på å kontrollere sine egne legemidler.
Utgangspunktet var en erkjennelse av at utfordringene på legemiddelfeltet er sammensatte og at det måtte en lang rekke tiltak til som omfattet hele sykehuset, for å få til reell forbedring. Prosjektgruppene har vært tverrfaglig sammensatt, særlig viktig har samarbeid mellom stab, klinikere, medisinsk teknisk personell, HVIKT, leverandør og medarbeidere med teknologikompetanse vært for de gode resultatene. Sykehusledelsen har ført an i arbeidet og har vært aktive og synlige i avdelingene der endringene blir gjort. Brukerutvalget har vært orientert underveis og representant for brukerne har deltatt i prosjektgruppen. Flere av de mest sentrale medarbeiderne i prosjektet både i stab og i klinikken har tatt forbedringsutdannelse parallelt med prosjektet.
Ny arbeidsprosess inkluderer bruk av endose og mobil arbeidstralle med legemiddelskuff. Elektronisk integrasjon med DIPS sikrer at riktig skuff åpnes når pasientens armbånd blir scannet. Trallene har tilgang til elektronisk pasientjournal og -kurve og til oppslagsverk som «Felleskatalogen» med omtale av medisiner og bilde av tabletter. «Dobbeltkontroll» gjennomføres på pasientrommet sammen med pasienten. Sykepleier gjennomgår medisineringen sammen med pasienten; hvilke medikament som er ordinert og hvorfor. Pasienten får mulighet til å korrigere eventuelle feil eller misforståelser og til å be om mer informasjon.
Tiltak:
Haraldsplass har nådd målet om reduksjon i legemiddelrelaterte uønskede hendelser på medisinske avdelinger der prosessen er fullt implementert, fra 155 hendelser i 2015 til 90 hendelser i 2019, en nedgang på 42 prosent. Meldinger om utdelt feil legemiddel eller legemiddel til feil pasient er nærmest eliminert, og hendelsene som fortsatt rapporteres dreier seg i hovedsak om pasientlister og ordinasjoner. Vi er altså på vei mot en tryggere «lukket legemiddelsløyfe» Tidsmålinger viser at sykepleier sparer 2 minutter per pasient på dobbeltkontroll etter innføring av endosepakkede legemidler. Sykepleier har mer tid hos pasienten når dobbeltkontrollen er flyttet fra medisinrom til pasientrom sammen med pasient. Dette er særlig viktig om morgenen da sykepleier har begrenset tid til å observere pasientene.
De mobile arbeidsstasjonene med tilgang til elektronisk journal, kurve og oppslagsverk, innebærer at sykepleier har nødvendig utstyr for hånden til å orientere pasienten og svare på spørsmål. Pasientene får bedre mulighet til å kontrollere sin egen behandling under sykehusoppholdet. Pasientene forteller at de opplever økt autonomi, og blir bedre i stand til å følge opp behandlingen etter utreise. Pasientens kontroll blir en ekstra barriere for å unngå uønskede hendelser, i mange utdelingsrunder oppdager pasienten feil.
Arbeidsprosessen er filmet og lagt ut på youtube. En artikkel i Dagens Medisin har sørget for bred interesse.
På Haraldsplass skjer dobbeltkontroll av legemidler ute hos pasienten. Den nye arbeidsprosessen inkluderer bruk av endose og mobil arbeidstralle med legemiddelskuff.